Porsche watergekoelde 911 motor

Porsche watergekoelde 911 motor, Porsche watergekoelde 911 motor

De luchtgekoelde 911-motoren hebben dan wel het bekende mooie rauwe geluid en de karakteristieke propeller/koelfan waar hij verliefd op is…..maar ze zijn niet meer van deze tijd.

  • De eerste (2.0 – 2.4) hebben zelfs nog carburateurs.. die hij als 1 vd weinige nog kan afstellen.
  • De latere (bv 2.7) hebben al wel mechanische injectie, maar daar breken altijd de cilinder tapeinden uit het onderblok…waar hij wel weer een oplossing voor heeft.
  • De 3.6 van de 964 hebben dan wel computergestuurde injectie, maar met de 12 bougie’s en de 4 kleppendeksels is dat een dure motorbeurt…wat bij hem veel goedkoper is dan bij een officiële dealer.

Zoals gezegd zijn alle Porsches in 1998 met een watergekoelde motor geleverd. Deze hebben een veel beter koelsysteem en zo ook een veel betere emissie. Ze hebben 24 liter koelwater aan boord en ze hebben 3 waterkoelers aan de voorzijde van de auto.
De luchtgekoelde 911-motoren hadden nog wel eens een probleem als er lekker hard “autobahn-verkeer” werd gereden en er plotseling een file ontstond. Als je dan niet met de rechtervoet het toerental wat bleef verhogen, had de koelfan te weinig toeren en had dan te weinig capaciteit om het blok te koelen. Ook draait dan bij stationair toerental de oliepomp te langzaam om de zogehete “dry-sump systeem” die de olie naar de oliekoeler aan de voorzijde pompt, als gevolg dat de luchtgekoelde motoren wel eens “ploften” !
Nu bij de watergekoelde motoren is het allemaal beter, met de 24 liter koelwater aan boord.

Doordat alle cilinders rondom in het koelwater staan…is het geluid ook veel stiller en rijdt het veel rustiger, dat fijn is als je veel km-ers rijdt. Of als je wel een beetje een “sound” wilt hebben…is er heel makkelijk een sportuitlaat te monteren, desgewenst met een klep die op het dashboard aan/uit te zetten is.
Door de nieuwste techniek hebben de watergekoelde motoren nog meer voordelen, oa:

  • ze hebben een betere “ademhaling” door de 4 kleppen per cilinder.
  • kleppen stellen is niet meer nodig.
  • ze hebben geen rotors en verdelerkappen meer.
  • ze hebben geen bougiekabels meer.
  • ze hebben vario-cam, dus variabele nokkenassen. Dat is nodig omdat de stand van de nokkenassen anders moet zijn bij hogere toerentallen dan bij stationair.
  • elke bougie heeft z’n eigen bobine.
  • ze hebben computer gestuurde injectie met twee katalysatoren en twee lambda-sensoren, zodat er altijd de juiste hoeveelheid brandstof ingespoten wordt. Ze hebben zo de schoonste milieu-code, zodat ze over de gehele wereld toegelaten worden.
  • ze hebben gewoon een carterpan met olie. dus nu kan je voordat je de motor start olie peilen, en hoef je niet meer eerst 20 km te rijden om dan pas te zien dat het oliepeil te laag is.
  • er hoeft niet meer met hete en draaiende olie bijgevuld te worden.  Dat kan nu gewoon rustig met stilstaande koude motor.

Kortom een perfecte motor !! Echter zijn er dan helemaal geen negatieve punten ?? Er wordt nogal wat over deze motoren gepraat, of eerder gezegd zomaar wat uit de lucht gegrepen ! Ja natuurlijk gaat er wel eens wat mis, zegt MH.  Het is maar mechanische techniek, dat door mensen wordt mishandeld.  MH bedoelt: er is bij elke watergekoelde motorschade een oorzaak, dat altijd door de rijder te verwijten is !

MH Automobielen

Ons Filiaal is gevestigd: Industrieterein de westerd, Havenstraat 12, 9321DA Peize Nederland (of KLIK HIER)
Telefoon: +31(0)50-5032544 of +31(0)654372010, Email: info@mhautomobielen.nl
Vercder zijn wij bereikbaar via ons contact formulier, het maken voor een afspraak betreffende uw porsche of vragen over een product uit onze webshop

– Ons filiaal bevat de Porsche MOTOR REVISIE & TUNING, WERKPLAATS & ONDERHOUD en OMBOUW & RESTAURATIE.
– MH Automobielen is een geheel onafhankelijk autobedrijf, dat zich al meer dan 25 jaar heeft gespecialiseerd in revisie en onderhoud van het merk Porsche.
– MH” staat voor de 2 letters van de naam van de eigenaar/oprichter van MH Automobielen te Peize, sinds 1994, Michael Hoogstraaten.
Onze website is verdeeld in 8 groepen, te weten:

  1. Werkplaats en onderhoud (inclusief onze rubrieken APK Keuring en Transport en wasplaats)
  2. Motor revisie en Tuning 
  3. Ombouw en Restauratie
  4. Winkelshop van nieuwe Porsche producten (inclusief onze rubriek op marktplaats)
  5. Winkelshop van gebruikte Porsche producten
  6. Winkelshop overige producten (inclusief Doe een bod, Aanbiedingen, Unieke Porsche aanbiedingen, Top 4 verkoop, Top producten en Onderhouds producten)
  7. Overzicht van onze nieuwste Porsche producten (op voorraad)
  8. Berichten en Reviews
  9. Over ons bedrijf (inclusief onze rubrieken Media en Michael Hoogstraaten)

Onze webshop bestaat uit 2 winkels, namelijk een webshop met nieuwe Porsche producten en een webshop met gebruikte Porsche producten. De producten zijn OE (Origineel Porsche) producten of AM (After Market) producten. We hebben alle producten die wij aanbieden op voorraad, tenzij aangegeven wordt dat het product uitverkocht is ! Uitverkochte producten kunnen direct door ons besteld worden of u kunt zich op onze wachtlijst voor het betreffende product aanmelden.
In onze webshop hebben hebben wij inmiddels meer dan 1500 Porsche producten.
Het is mogelijk om op onze webshop een account aan te maken. Het voordeel hiervan is dat u in uw account uw bestellingen kunt bekijken en of volgen. Uiteraard zullen wij zorgvuldig omgaan met uw gegevens.
Wij verwijzen naar onze Algemene Voorwaarden, Privacy, Disclaimer, GDPR en ons retour en teruggave beleid.

Overige informatie:

  • Bekijk onze openingstijden op de website en webshop
  • Onze webshop is 24/7 open
  • Verder attenderen wij u nogmaals op onze Algemene voorwaarden, Privacy, GDPR en Retrour- en teruggave beleid.


Tip: zie onze webshop MH Automobielen: Klik Hier     

Reviews Reviews Routeplanner