De watergekoelde 911 motor tuning – Deel 5

De watergekoelde 911 motor tuning De watergekoelde 911 motor tuning De watergekoelde 911 motor tuning

Deel 1: de watergekoelde 911 motorporsche 911

Deel 2: de watergekoelde 911 motor vervolgporsche 911

Deel 3: de watergekoelde 911 motor-revisieporsche 911

Deel 4: de watergekoelde 911 motor interviewporsche 911

Tuning van de 986/987-motor en de 996/997-motor.

In deel 3 ziet u hoe deze type motor gereviseerd kan worden. Maar we hebben ook veel vraag of deze type motor getuned kan worden.
Het antwoord is JA.
Allereerst spreekt men meestal over PK’s, die bij het maximale toerental gemeten worden en vaak bij circuit-gebruik van toepassing zijn.
Ik spreek liever over koppel/trekkracht, die in het dagelijkse weggebruik van toepassing zijn. Ik wil liever een motor die bij lagere toeren goed trekt.
Er zijn verschillende manieren om de motor te tunen. Laat ons even weten wat uw wensen zijn.

– – –

 

Allereerst als men de cilinderinhoud vergroot. Dus bv een 3.4 ltr (boring 96mm) een grotere cilinder te maken met bv een 3.9 ltr (boring 100mm) !
Dit geeft al behoorlijk veel meer PK’s en meer Koppel, zonder enige andere tuning te hebben gedaan.

– – –

 

Als men ook de chip-tuning laat doen…krijgt men een veel mooie resultaat.
Dit is het aanpassen van de software in de DME-computer.
Er kan een aanpassing gemaakt worden van de inspuittijdsduur en de ontsteking, om een ideale verbranding te verkrijgen nu de motor veel meer lucht aanzuigt door de grotere cilinderinhoud.

– – –

Als men de juiste cilinderinhoud heeft en een chip-tuning heeft laten doen, dan moet er ook meer lucht in de motor kunnen komen.
Meestal wordt de luchttoevoer bellemert door de standaard luchtfilter in de luchtfilter-box.. en door de standaard gasklep.
Het monteren van een open sport-luchtfilter en een grotere sport-gasklep is dan ook aanbevolen voor een mooi resultaat.

– – –

Als deze “meer lucht” dan in het inlaat-spruitstuk komt, moet het bij een boxer-motor naar de linker en de rechterkant toe.
In het inlaat-spruitstuk zit dan een zogeheten “T” gebouwd. Maar deze “T” remt de lucht erg af.
Om de lucht-snelheid te vergroten, is er een zogeheten “plenum” leverbaar die de “T” vervangt, maar inwendig een sterke “Y” hebben.
Dus dan is de lucht-snelheid wel met 40% verbeterd !
Eigenlijk wel een “must” als je de sport-luchtfilter en de sport-gasklep hebt gemonteerd.

– – –

Deze “meer lucht” moet dan via de inlaat-kleppen de motor in en via de uitlaat-kleppen weer eruit.
Dus moet de klep-timing optimaal zijn, zodat de kleppen iets langer open staan.
De montage van de sport-nokkenassen is dan ook voor de echte PK-liefhebbers een grote voelbare verbetering van de “ademhaling” van de motor en dus meer PK’s !

– – –

Deze “meer lucht” komt dan in de cilinders en komt met de hoeveelheid benzine samen tot ontbranding.
Een goede verbranding krijg je door een goede compressie, een goede vonk, een goede inpuiting, etc.
De verbranding moet dan via een goede doorstroming weer door de uitlaat naar buiten.
Dus zorg voor een sport uitlaat-spruitstuk met daarna een sport-katalysator en de sport-demper, zodat de uitlaatgas-stroming optimaal wordt.
Wij zeggen altijd: “Wat er in komt moet er ook weer uit” !

– – –

Als de natuurlijk aanzuig-lucht niet genoeg is, dan kan men er voor kiezen om deze lucht er gecomprimeerd erin te persen door middel van een Turbo of supercharger.
Dit is niet een eenvoudige of goedkope manier, maar wel een enorm resultaat als men de lucht met een overdruk naar binnen perst, bv 0,7 of 1,0 bar overdruk.
Resultaten van 70Pk tot wel 100PK erbij is heel normaal.
Wij hebben meerdere motoren gebouwd met een (1) Rotrex-supercharger en we hebben zelfs een motor gebouwd met twee (2) Rotrex-superchargers erop, dat straks op de rollenbank 500PK moet hebben.

Rotrex Supercharger ⇒ KLIK HIER of Porsche 996 Rotrex ⇒ KLIK HIER

– – –

Als men de originele DME-computer niet verder kan aanpassen, dan kan men een vrij-programmeerbare stand-alone computer monteren.
Deze computer kan men geheel naar eigen wens instellen/programmeren.
Deze begrijpt ook als men een turbodruk-sensor hebt gemonteerd en/of men 2 x 6 bobines wilt monteren of extra injectors of extra benzinepomp wilt monteren.
Zeker in combinatie als men throtle-body’s monteert. Dit voor de echte liefhebber, dat ook een geweldige sound van de motor geeft.

– – –

Als men de motor behoorlijk hebt getuned, moet men andere delen van de auto ook niet vergeten te tunen.
Ik bedoel als eerste dat de standaard koppeling vervangen moet worden door een sterkere sport-koppeling voor de handbak en een sport-manual-kit voor de tiptronic.
En als tweede denk ik aan grotere sport-remmen.

– – –

 

Wil men de auto helemaal race-klaar maken, dan is er nog veel meer leverbaar voor de 996/997/991, zoals lichtgewicht plaatwerk en rol kooi.
Heeft u hier interesse in, dan kunnen wij u alles over vertellen bij ons in de shop.

– – –

Als men op het circuit rijdt, dan wordt de motor natuurlijk meer belast en vaak ook continue belast.
Dus wordt de motor wat warmer.
Er zijn dan dikkere water-radiatoren leverbaar en een extra olie-radiateur leverbaar.
Ook zijn er diverse verbeterde en grotere olie-carter pan leverbaar, zodat er meer olie aanwezig is en meer in het midden van de motor blijft zitten waar de olie-aanzuigbuis zit.

– – –

Natuurlijk is er nog veel meer mogelijk bij deze type motoren.
De 996 / 997 / 991 zijn ideaal voor op het circuit, met onze aanpassingen en de bovengenoemde tuning-onderdelen.
Wij blijven in dit verhaal deel 5 puur-en-alleen bij de motor-tuning.

NB: Er zijn bedrijven die complete body-kits maken, zoals de GT1

– – –

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De watergekoelde 911 motor tuning, De watergekoelde 911 motor tuning, De watergekoelde 911 motor tuning, De watergekoelde 911 motor tuning, De watergekoelde 911 motor tuning, De watergekoelde 911 motor tuning, De watergekoelde 911 motor tuning, De watergekoelde 911 motor tuning, De watergekoelde 911 motor tuning, De watergekoelde 911 motor tuning, De watergekoelde 911 motor tuning, De watergekoelde 911 motor tuning, De watergekoelde 911 motor tuning, De watergekoelde 911 motor tuning, De watergekoelde 911 motor tuning, De watergekoelde 911 motor tuning, 

Algemene info

– Filiaal Havenstraat 1 en Havenstraat 12 Peize MHautomobielen, Telefoon: +31(0)50-5032544 of +31(0)654372010, Email: info@mhautomobielen.nl

 

 

– Ons filiaal 1 bevat de SHOWROOM en MOTOR REVISIE– Ons filiaal 2 bevat de WERKPLAATS (Onderhoud) en OMBOUW (Plaatwerk)

– MH Automobielen is een geheel onafhankelijk autobedrijf, dat zich al meer dan 22 jaar heeft gespecialiseerd in revisie en onderhoud van het merk Porsche.

– MH” staat voor de 2 letters van de naam van de eigenaar/oprichter van MH Automobielen te Peize, sinds 1994, Michael Hoogstraaten.

  • Onze website is onderverdeeld in een hoofdpagina (home) en de rubrieken: webshop, onderdelen, over ons, occasions, media en contact
  • Op onze HOOFDPAGINA (home) vindt de informatie over onze filialen, openingstijden, zoek mogelijkheid, onze 4 hoofd activiteiten, berichten en Google Maps.
  • De rubriek WEBSHOP is een speciale website met meer dan 1000 Porsche producten, zowel nieuwe als gebruikte onderdelen.
  • De rubriek ONDERDELEN is verdeeld in twee opties: onderdelen en marktplaats.
  • De rubriek OVER ONS is verdeeld in negen opties: de watergekoelde 911 motor, onze bedrijven, de werkplaats, apk en onderhoud, transport, verbouwing pand, motor revisie en tuning, ombouw en spoilers en uitlaten.
  • De rubriek OCCASSIONS bevat een aantal Porsches die wij verkopen of in opdracht van een klant verkopen.
  • De rubriek MEDIA bevat een aantal korte YouTube opnames over onze werkzaamheden.
  • De rubriek CONTACT is verdeeld in een tweetal opties: contact en info.

 

Overige informatie:

  • Wij zijn er op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur en zaterdag van 10.00 uur tot 14.00 uur (wintertijd).
  • Wij zijn er op werkdagen van 08.00 uur tot 18.00 uur en zaterdag van 10.00 uur tot 15.00 uur (zomertijd).

Tip: zie ook onze webshop MH Automobielen:     MH Automobielen

Privacy Voorkeuren

Cookies MH Automobielen

Op onze website gebruiken wij eenvoudige cookies (naam en email-adres) om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Op onze webshop gebruiken wij functionele "cookies (naam en email-adres) om de inhoud van uw ‘winkelwagen te onthouden. Wij maken GEEN gebruik van third-party cookies.

911 Motor