De watergekoelde 911 motor tuning – Deel 5

De watergekoelde 911 motor tuning De watergekoelde 911 motor tuning De watergekoelde 911 motor tuning De watergekoelde 911 motor tuning De watergekoelde 911 motor tuning

 

Deel 1: De watergekoelde 911 motor
De 911 motor

 

Deel 2: De watergekoelde 911 motor vervolg
De 911 motor

 

Deel 3: De watergekoelde 911 motor revisie
De 911 motor

 

Deel 4: De watergekoelde 911 motor interview
De 911 motor

 

Porsche Magazine PUUR 2018

De 911 motor

 

Tuning van de 986/987-motor en de 996/997-motor.

In deel 3 ziet u hoe deze type motor gereviseerd kan worden. Maar we hebben ook veel vraag of deze type motor getuned kan worden.
Het antwoord is JA.
Allereerst spreekt men meestal over PK’s, die bij het maximale toerental gemeten worden en vaak bij circuit-gebruik van toepassing zijn.
Ik spreek liever over koppel/trekkracht, die in het dagelijkse weggebruik van toepassing zijn. Ik wil liever een motor die bij lagere toeren goed trekt.
Er zijn verschillende manieren om de motor te tunen. Laat ons even weten wat uw wensen zijn.

– – –

De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning

Allereerst als men de cilinderinhoud vergroot. Dus bv een 3.4 ltr (boring 96mm) een grotere cilinder te maken met bv een 3.9 ltr (boring 100mm) !
Dit geeft al behoorlijk veel meer PK’s en meer Koppel, zonder enige andere tuning te hebben gedaan.

– – –

Als men ook de chip-tuning laat doen…krijgt men een veel mooie resultaat.
Dit is het aanpassen van de software in de DME-computer.
Er kan een aanpassing gemaakt worden van de inspuittijdsduur en de ontsteking, om een ideale verbranding te verkrijgen nu de motor veel meer lucht aanzuigt door de grotere cilinderinhoud.

– – –

De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning

Als men de juiste cilinderinhoud heeft en een chip-tuning heeft laten doen, dan moet er ook meer lucht in de motor kunnen komen.
Meestal wordt de luchttoevoer bellemert door de standaard luchtfilter in de luchtfilter-box.. en door de standaard gasklep.
Het monteren van een open sport-luchtfilter en een grotere sport-gasklep is dan ook aanbevolen voor een mooi resultaat.

– – –

Als deze “meer lucht” dan in het inlaat-spruitstuk komt, moet het bij een boxer-motor naar de linker en de rechterkant toe.
In het inlaat-spruitstuk zit dan een zogeheten “T” gebouwd. Maar deze “T” remt de lucht erg af.
Om de lucht-snelheid te vergroten, is er een zogeheten “plenum” leverbaar die de “T” vervangt, maar inwendig een sterke “Y” hebben.
Dus dan is de lucht-snelheid wel met 40% verbeterd !
Eigenlijk wel een “must” als je de sport-luchtfilter en de sport-gasklep hebt gemonteerd.

– – –

De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning

Deze “meer lucht” moet dan via de inlaat-kleppen de motor in en via de uitlaat-kleppen weer eruit.
Dus moet de klep-timing optimaal zijn, zodat de kleppen iets langer open staan.
De montage van de sport-nokkenassen is dan ook voor de echte PK-liefhebbers een grote voelbare verbetering van de “ademhaling” van de motor en dus meer PK’s !

– – –

Deze “meer lucht” komt dan in de cilinders en komt met de hoeveelheid benzine samen tot ontbranding.
Een goede verbranding krijg je door een goede compressie, een goede vonk, een goede inpuiting, etc.
De verbranding moet dan via een goede doorstroming weer door de uitlaat naar buiten.
Dus zorg voor een sport uitlaat-spruitstuk met daarna een sport-katalysator en de sport-demper, zodat de uitlaatgas-stroming optimaal wordt.
Wij zeggen altijd: “Wat er in komt moet er ook weer uit” !

– – –

De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning

Als de natuurlijk aanzuig-lucht niet genoeg is, dan kan men er voor kiezen om deze lucht er gecomprimeerd erin te persen door middel van een Turbo of supercharger.
Dit is niet een eenvoudige of goedkope manier, maar wel een enorm resultaat als men de lucht met een overdruk naar binnen perst, bv 0,7 of 1,0 bar overdruk.
Resultaten van 70Pk tot wel 100PK erbij is heel normaal.
Wij hebben meerdere motoren gebouwd met een (1) Rotrex-supercharger en we hebben zelfs een motor gebouwd met twee (2) Rotrex-superchargers erop, dat straks op de rollenbank 500PK moet hebben.

Rotrex Supercharger ⇒ KLIK HIER of Porsche 996 Rotrex ⇒ KLIK HIER

– – –

Als men de originele DME-computer niet verder kan aanpassen, dan kan men een vrij-programmeerbare stand-alone computer monteren.
Deze computer kan men geheel naar eigen wens instellen/programmeren.
Deze begrijpt ook als men een turbodruk-sensor hebt gemonteerd en/of men 2 x 6 bobines wilt monteren of extra injectors of extra benzinepomp wilt monteren.
Zeker in combinatie als men throtle-body’s monteert. Dit voor de echte liefhebber, dat ook een geweldige sound van de motor geeft.

– – –

De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning

Als men de motor behoorlijk hebt getuned, moet men andere delen van de auto ook niet vergeten te tunen.
Ik bedoel als eerste dat de standaard koppeling vervangen moet worden door een sterkere sport-koppeling voor de handbak en een sport-manual-kit voor de tiptronic.
En als tweede denk ik aan grotere sport-remmen.

– – –

Wil men de auto helemaal race-klaar maken, dan is er nog veel meer leverbaar voor de 996/997/991, zoals lichtgewicht plaatwerk en rol kooi.
Heeft u hier interesse in, dan kunnen wij u alles over vertellen bij ons in de webshop.

– – –

De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning
De-watergekoelde-911-motor-tuning

Als men op het circuit rijdt, dan wordt de motor natuurlijk meer belast en vaak ook continue belast.
Dus wordt de motor wat warmer.
Er zijn dan dikkere water-radiatoren leverbaar en een extra olie-radiateur leverbaar.
Ook zijn er diverse verbeterde en grotere olie-carter pan leverbaar, zodat er meer olie aanwezig is en meer in het midden van de motor blijft zitten waar de olie-aanzuigbuis zit.

– – –

Natuurlijk is er nog veel meer mogelijk bij deze type motoren.
De 996 / 997 / 991 zijn ideaal voor op het circuit, met onze aanpassingen en de bovengenoemde tuning-onderdelen.
Wij blijven in dit verhaal deel 5 puur-en-alleen bij de motor-tuning.

NB: Er zijn bedrijven die complete body-kits maken, zoals de GT1

– – –

De-watergekoelde-911-motor-tuning

5 Reacties

  1. piet groenewoud

    zijn er andere (groter) throttle bodys leverbaar boor de 2,5 986, dus nog met kabel bediening?>

    Antwoord
    • MH

      Jazeker !
      Maar deze worden speciaal op maat gemaakt.

      Antwoord
  2. Colin Mattisse

    Beste,

    Heb een Boxster S 3.2 bouwjaar 2000. Hoeveel zou het kosten om te tunen naar 300 pk?

    Antwoord
  3. Marc-Oliver Hager

    Guten Tag,

    bei dem Ölkühler 996/997 siehe Bild benötige ich die genauen Maße, könnten Sie mir diese bitte senden.
    Vielen Dank im Voraus.

    Antwoord
  4. Alex Verschoof

    Geachte Heer, mevrouw,

    Ik heb de volgende vraag na lezen van jullie website,

    Mijn Porsche 997 mk1 heeft nu 126000 km gereden en heb de koeling reeds aan laten passen bij ongeveer 92000 km dmv andere waterpomp, thermostaat verplaatsen van de thermostaat en het eerder aan slaan van de koelfans. Het olie verbruik is ongeveer 1 liter op 2000 km. De motor loopt goed maar de uitlaten beginnen toch zwarter te worden vooral de linker. Waarschijnlijk toch bore scoring ondanks netjes dealer onderhouden.

    Nu is mijn vraag: wachten tot het olie verbruik hoger wordt of nu al de motor reviseren ?

    Als u de motor geheel reviseert met 6x nickasil bussen met onderblok revisie zie ik dat dit €9375 incl btw kost mits er geen verdere schade is klopt deze prijs en is dit met of zonder de motor de en monteren?

    Ook las ik de mogelijkheid om de motor van grotere bussen en zuigers te voorzien inhoud 3,9l of is 4.0 ook mogelijk ?

    Ik neem aan dat je dan ook de nokkenassen en software aan moet passen voor een goed resultaat ?

    Waar moet ik dan ongeveer aan denken voor prijs?

    Vast bedankt voor uw antwoord.

    Mvg
    Alex Verschoof

    Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MH Automobielen

Ons Filiaal is gevestigd: Industrieterein de westerd, Havenstraat 12, 9321DA Peize Nederland (of KLIK HIER)
Telefoon: +31(0)50-5032544 of +31(0)654372010, Email: info@mhautomobielen.nl
Vercder zijn wij bereikbaar via ons contact formulier, het maken voor een afspraak betreffende uw porsche of vragen over een product uit onze webshop

– Ons filiaal bevat de Porsche MOTOR REVISIE & TUNING, WERKPLAATS & ONDERHOUD en OMBOUW & RESTAURATIE.
– MH Automobielen is een geheel onafhankelijk autobedrijf, dat zich al meer dan 25 jaar heeft gespecialiseerd in revisie en onderhoud van het merk Porsche.
– MH” staat voor de 2 letters van de naam van de eigenaar/oprichter van MH Automobielen te Peize, sinds 1994, Michael Hoogstraaten.
Onze website is verdeeld in 8 groepen, te weten:

  1. Werkplaats en onderhoud (inclusief onze rubrieken APK Keuring en Transport en wasplaats)
  2. Motor revisie en Tuning 
  3. Ombouw en Restauratie
  4. Winkelshop van nieuwe Porsche producten (inclusief onze rubriek op marktplaats)
  5. Winkelshop van gebruikte Porsche producten
  6. Winkelshop overige producten (inclusief Doe een bod, Aanbiedingen, Unieke Porsche aanbiedingen, Top 4 verkoop, Top producten en Onderhouds producten)
  7. Overzicht van onze nieuwste Porsche producten (op voorraad)
  8. Berichten en Reviews
  9. Over ons bedrijf (inclusief onze rubrieken Media en Michael Hoogstraaten)

Onze webshop bestaat uit 2 winkels, namelijk een webshop met nieuwe Porsche producten en een webshop met gebruikte Porsche producten. De producten zijn OE (Origineel Porsche) producten of AM (After Market) producten. We hebben alle producten die wij aanbieden op voorraad, tenzij aangegeven wordt dat het product uitverkocht is ! Uitverkochte producten kunnen direct door ons besteld worden of u kunt zich op onze wachtlijst voor het betreffende product aanmelden.
In onze webshop hebben hebben wij inmiddels meer dan 1500 Porsche producten.
Het is mogelijk om op onze webshop een account aan te maken. Het voordeel hiervan is dat u in uw account uw bestellingen kunt bekijken en of volgen. Uiteraard zullen wij zorgvuldig omgaan met uw gegevens.
Wij verwijzen naar onze Algemene Voorwaarden, Privacy, Disclaimer, GDPR en ons retour en teruggave beleid.

Overige informatie:

  • Bekijk onze openingstijden op de website en webshop
  • Onze webshop is 24/7 open
  • Verder attenderen wij u nogmaals op onze Algemene voorwaarden, Privacy, GDPR en Retrour- en teruggave beleid.


Tip: zie onze webshop MH Automobielen: Klik Hier     

Reviews Reviews Routeplanner