De watergekoelde 911 motor, beter dan de luchtgekoelde ? – Deel 1

De watergekoelde 911 motor, De watergekoelde 911 motor,

 

Deel 2: De watergekoelde 911 motor vervolg
De 911 motor

 

Deel 3: De watergekoelde 911 motor revisieDe 911 motor

 

Deel 4: De watergekoelde 911 motor interview
De 911 motor

 

Deel 5: De watergekoelde 911 motor tuningDe 911 motor

 

Porsche Magazine PUUR 2018

De 911 motor

 

De-watergekoelde-911-motor
De-watergekoelde-911-motor
De-watergekoelde-911-motor

Michael Hoogstraaten, eigenaar van MH Automobielen te Peize, is al 33 jaar geleden begonnen met de Porsche-hobby en 25 jaar geleden professioneel bezig met het repareren van Porsches.
Hij heeft een mening over de watergekoelde 911 motor, en over de luchtgekoelde 911 motor.
Natuurlijk is hij opgegroeid met de luchtgekoelde 911 motoren…die hij kan dromen, zoals z’n eigen broekzak. Hij reviseert er diverse per jaar, dat hij altijd weer met een glimlach doet.
Maar de techniek staat niet stil.. en Porsche heeft in 1998 de watergekoelde 911 motor uitgebracht. Daar is veel over te zeggen, maar eigenlijk is de techniek van de watergekoelde 911-motoren veel beter dan de ouderwetse luchtgekoelde 911-motoren, zegt hij.

De luchtgekoelde 911-motoren hebben dan wel het bekende mooie rauwe geluid en de karakteristieke propeller/koelfan waar hij verliefd op is…..maar ze zijn niet meer van deze tijd.

  • De eerste (2.0 – 2.4) hebben zelfs nog carburateurs.. die hij als 1 vd weinige nog kan afstellen.
  • De latere (bv 2.7) hebben al wel mechanische injectie, maar daar breken altijd de cilinder tapeinden uit het onderblok…waar hij wel weer een oplossing voor heeft.
  • De 3.6 van de 964 hebben dan wel computergestuurde injectie, maar met de 12 bougie’s en de 4 kleppendeksels is dat een dure motorbeurt…wat bij hem veel goedkoper is dan bij een officiële dealer.

Zoals gezegd zijn alle Porsches in 1998 met een watergekoelde motor geleverd. Deze hebben een veel beter koelsysteem en zo ook een veel betere emissie. Ze hebben 24 liter koelwater aan boord en ze hebben 3 waterkoelers aan de voorzijde van de auto.
De luchtgekoelde 911-motoren hadden nog wel eens een probleem als er lekker hard “autobahn-verkeer” werd gereden en er plotseling een file ontstond. Als je dan niet met de rechtervoet het toerental wat bleef verhogen, had de koelfan te weinig toeren en had dan te weinig capaciteit om het blok te koelen. Ook draait dan bij stationair toerental de oliepomp te langzaam om de zogehete “dry-sump systeem” die de olie naar de oliekoeler aan de voorzijde pompt, als gevolg dat de luchtgekoelde motoren wel eens “ploften” !
Nu bij de watergekoelde motoren is het allemaal beter, met de 24 liter koelwater aan boord.

Doordat alle cilinders rondom in het koelwater staan…is het geluid ook veel stiller en rijdt het veel rustiger, dat fijn is als je veel km-ers rijdt. Of als je wel een beetje een “sound” wilt hebben…is er heel makkelijk een sportuitlaat te monteren, desgewenst met een klep die op het dashboard aan/uit te zetten is.
Door de nieuwste techniek hebben de watergekoelde motoren nog meer voordelen, oa:

  • ze hebben een betere “ademhaling” door de 4 kleppen per cilinder.
  • kleppen stellen is niet meer nodig.
  • ze hebben geen rotors en verdelerkappen meer.
  • ze hebben geen bougiekabels meer.
  • ze hebben vario-cam, dus variabele nokkenassen. Dat is nodig omdat de stand van de nokkenassen anders moet zijn bij hogere toerentallen dan bij stationair.
  • elke bougie heeft z’n eigen bobine.
  • ze hebben computer gestuurde injectie met twee katalysatoren en twee lambda-sensoren, zodat er altijd de juiste hoeveelheid brandstof ingespoten wordt. Ze hebben zo de schoonste milieu-code, zodat ze over de gehele wereld toegelaten worden.
  • ze hebben gewoon een carterpan met olie. dus nu kan je voordat je de motor start olie peilen, en hoef je niet meer eerst 20 km te rijden om dan pas te zien dat het oliepeil te laag is.
  • er hoeft niet meer met hete en draaiende olie bijgevuld te worden.  Dat kan nu gewoon rustig met stilstaande koude motor.

Kortom een perfecte motor !! Echter zijn er dan helemaal geen negatieve punten ?? Er wordt nogal wat over deze motoren gepraat, of eerder gezegd zomaar wat uit de lucht gegrepen ! Ja natuurlijk gaat er wel eens wat mis, zegt MH.  Het is maar mechanische techniek, dat door mensen wordt mishandeld.  MH bedoelt: er is bij elke watergekoelde motorschade een oorzaak, dat altijd door de rijder te verwijten is !

  • ik kan het niet vaak genoeg zeggen, dat het warm rijden zo belangrijk is !
  • de fabriek zelf een grote beurt interval aangeeft van 40.000km. dit is een veel te grote interval voor de olie, want dit is het belangrijkste in de motor: smeerolie. Dit dient echt maximaal elke 20.000km vervangen te worden of zelfs elke 10.000km !  Zo voorkom je tenminste motorschade, dat veel meer geld kost dan een olie-beurtje.
  • komt het vaak voor dat er een koelwater-radiateur door de vele bladeren van de bomen die ervoor komen te liggen, niet goed genoeg gekoeld kan worden.
  • het kan zijn dat er een radiateur iets lekt door een steenslag.  Tevens kan het zijn dat er een elektrische koelfan het niet meer doet. 

Dit wordt vaak niet opgemerkt door de berijder. Het moet dan ook bij elke beurt gecontroleerd worden. Dit wordt vaak niet gedaan, met het grote gevolg dat de motor niet goed gekoeld wordt ! Dus zoals hierboven beschreven is er wel eens een koelingsprobleem.  Op zich niet erg als dat direct verholpen wordt. Echter kom ik toch weer op de menselijke fout: er wordt alleen maar doorgereden !  Ja dan komt er schade in het blok…. dat vind ik dan ook niet raar ! Als men de motor niet warm rijdt of doorrijdt met de bladeren voor de radiateur of met een defecte koelfan etc, krijgt men schade aan het blok. Als eerste is de schade vaak alleen maar een scheurtje in 1 van de cilinderkoppen.  Dat is nog niet erg als men dit direct laat maken.

  • als je door blijft rijden met de olie in het koelwater… krijg je dikke drab in het koelwater.  Deze drab heeft als gevolg dat de radiatoren verstopt raken en dus te weinig koelwater kunnen koelen.  Zoals eerder genoemd staan alle cilinders in het koelwater.  Als deze cilinders niet genoeg gekoeld worden is het niet vreemd dat er dan een cilinderwand scheurt (!) met weer het grote gevolg dat er koelwater boven de zuiger komt en/of compressie-druk in het koelsysteem komt.
  • Men kan dit herkennen als er motorolie in het koelwater komt, dit geeft de zogehete “witte sludge”; of er komt koelwater bij de motorolie, dat het oliepeil doet stijgen !  Deze reparatie van een cilinderkop is een fractie van een complete motorrevisie.
  • als je door blijft rijden met koelwater in de motorolie….is de smerende werking van de olie niet meer optimaal. Als er dan koelwater i.p.v olie tussen de lagerschaaltjes van de krukas komt te zitten… slijten deze heel erg snel.  Het zijn maar schaaltjes gemaakt van een zacht koper legering.  Het gevolg is dat er dan speling op de drijfstangen komt. Aangezien deze krachten heel erg groot zijn, zijn de gevolgen niet te overzien als de drijfstang los breekt van de krukas.

Nogmaals: door de menselijk foute beslissing van het doorrijden met een klein probleem, geeft dat dus grote gevolgen ! Echter is elk probleem op te lossen, zeggen ze zelf in Peize.  Ze hebben zich dan nu ook geheel gericht op de watergekoelde motoren en hebben naast de luchtgekoelde revisie afdeling nu ook een aparte watergekoelde revisie afdeling.  Ze hebben ook vele gebruikte motoren om de onderdelen daarvan te gebruiken. Deze onderdelen zijn zo belangrijk om de juiste onderdelen voor het zelfde type motor te gebruiken. Porsche heeft namelijk bijna elk bouwjaar een wijziging/modificatie gemaakt:

  • als je een nieuwe tussenas koopt met de vaste tandwiel, die aangedreven wordt via een ketting door de krukas met de vaste tandwiel, past de nieuwe type tandwiel niet met de oude type ketting.
  • als je bv nieuwe carterhelfen/cilinders koopt…. past het oude krukasblok er niet meer in.
  • de eerste type hebben een los mechanisme voor de vario-cam onder de nokkenassen. de latere type hebben een mechanisme in het tandwiel van de nokkenas.  Tevens zijn de elektrische magneetkleppen die dit mechanisme aansturen geheel veranderd.
  • de 2.5 t/m 3.4 ltr hebben gewone nokken op de nokkenassen.  De 3.6 hebben op de

inlaatnokkenas drie nokken per klep.  De middelste bedient een klepje in de hydraulische stoter, de andere twee nokken bedienen de gehele stotor en dus de klep.

  • een bekende modificatie, waar het motorblok niet uitelkaar gehaald hoeft te worden, is de nieuwe type keering van de krukas en tussenas.  Deze keeringen lekken vaak. Bij vervanging van hetzelfde type….blijkt deze binnen korte tijd weer te lekken. Pas toen de 997 type keering voor de krukas kwam is het goed. De keering voor de tussenas is nu 3x zo breed, zodat de lekkage weg blijft.
  • De motoren met het oude type vario-cam, hebben geen losse nokkenassen-lagerkappen om de nokkenassen op hun plaats te houden. De klepdeksels zelf houden de nokkenassen op hun plaats.  Echter bij een lagerschade….moet de gehele deksel vervangen worden, maar die is gelijnboord met de cilinderkop !  Deze horen dus bij elkaar.  Cilinderkop en klepdeksel hebben dan ook een eigen paar-nummer.
  • de belangrijkste modificatie zijn de oliesproeiers in het krukasblok !  Deze sproeien olie tegen de onderzijde van de zuiger, voor smering maar ook voor de koeling van de zuigers. De sproeiers openen pas bij 1bar. Het komt vaak voor dat zo’n sproeier uit elkaar valt…en dan daar de oliedruk verliest !   Het oliedruklampje begint dan net te branden bij stationair toerental, of de motor geeft dan stationair rare geluiden van de kettingen etc.

MH adviseert de motorschade altijd te repareren met de bovengenoemde modificatie’s natuurlijk. U behoudt zo ook “matching nummers” en het blok krijgt automatisch nieuwe pakkingen en krukaslagers etc….dus eigenlijk een deel/gehele revisie, met garantie ! MH wordt elke week wel gebeld voor een gebruikte motor… maar dat adviseert MH niet. Je kan er immers niet in kijken. Je weet dan ook niet wat je koopt.  Waarschijnlijk zijn de modificatie’s ook niet uitgevoerd. Er zijn ook verhalen dat er bij 1 auto al 3x een nieuwe motor is gemonteerd….??  MH zegt daarop: Ja dan is er wel een nieuwe motor gemonteerd, maar men heeft de oorzaak niet gemaakt. Dus als de radiatoren nog verstopt zitten door de slutch of dat de radiateur-fan het nog steeds niet doet of andere oorzaken etc…. is het toch weer te wijten aan een menselijke fout !! De 996 Turbo/GT3/GT2 hebben een heel speciaal concept ! Deze hebben de nog ouderwetse luchtgekoelde onderblok, dus met de twee carterhelften zonder carterpan met het zogehete “dry-sump”-systeem.  Maar ze hebben wel de natte cilinderbussen, de watergekoelde cilinders. Tevens hebben ze 4-kleppen cilinderkoppen met de vario-cam. Deze motoren hebben dus de voordelen van de dry-sump en de voordelen van de watergekoelde cilinders bij elkaar in 1 motor.  De 996 Turbo en de GT2 hebben ook nog eens twee turbo’s erop zitten die zorgen voor een behoorlijk PK/koppel ! De 997 Turbo/GT2 hebben als eerste ter wereld variabele turbo’s met keramische schoepenwielen.  Dit is door Porsche zelf ontwikkeld. Ja als je dit laatste allemaal leest, weet je waarom MH veel liever een nieuwe type watergekoelde blok heeft, dan de ouderwetse luchtgekoelde blokken. Echter rijdt hij zelf in een witte 964 C4, die geheel omgebouwd is naar de zo bekende 2.7 Carrera RS uit 1973 met de rode striping en de rode Fuchs-velgen.  Deze auto stond beschreven in Porsche scène-live nummer 04/08. Dus heeft u problemen of vragen over uw Porsche motor, of deze nu luchtgekoeld is of watergekoeld is….kunt u bij MH te Peize terecht.

5 Reacties

  1. Arno

    Als men aan een revisie moet denken, lijkt het slim gelijk een vers IMS lager te steken. Nu de vraag welke moet dit gaan worden. Is er wel een te bedenken die (mee)gesmeerd gaat worden met de carter vulling en dit ook minstens 2 – 3 ton aan Km; zonder opnieuw problemen in deze periode ?

    Als de motor de X-51 kit heeft zit er dan ook al een goed (Y) plenum in gemonteerd ?

    Bedankt en groeten,

    Antwoord
    • MH

      Ja, als wij een revisie vh onderblok doen.. monteren wij altijd een nieuw IMS-lager.
      Afhankelijk vd wens vd klant monteren wij een vet-lager of een olie-lager.
      .
      Een X51-pakket heeft grotere kleppen in de cil.koppen en grotere oliepompen in de cil.koppen.
      Dus niet zo’n mooie T-vormige plenium.

      Antwoord
  2. Norman Heemskerk

    Ik heb een vraag! Ik ben een 966 met een 3.6 motor van 2003 tegen gekomen op internet en wil mijn eerste Porsche aanschaffen. Is dit blok al een nieuwe serie met de bredere keerring op de krukas? Of moet ik echt voor een 997 gaan.

    Antwoord
  3. Rommert Steenbeek

    Hallo ik heb een 911. 3200cc van 1989. Kunt u voor mij de remklauwen reviseren? Kan ze los brengen.

    Antwoord
  4. MH

    Norman, leuk dat je eerste Porsche wilt aanschaffen. Zeer leuk !
    Er zit geen verschil in bredere keeringen op de krukas… hooguit de bredere O-ring vh IMS-dekseltje.
    Er zijn wel verschillende IMS-lagers mogelijk: dubbele-kleine / enkele-kleine / enkele-grote / olie-gesmeerde / etc
    .
    De 997 (M97-motoren) hebben altijd de enkele-grote IMS-lager… maar die van Porsche zijn niet TOP.
    Wij monteren daar ook altijd de verbeterede versie.. als de motor toch uit elkaar ligt.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MH Automobielen

Ons Filiaal is gevestigd: Industrieterein de westerd, Havenstraat 12, 9321DA Peize Nederland (of KLIK HIER)
Telefoon: +31(0)50-5032544 of +31(0)654372010, Email: info@mhautomobielen.nl
Vercder zijn wij bereikbaar via ons contact formulier, het maken voor een afspraak betreffende uw porsche of vragen over een product uit onze webshop

– Ons filiaal bevat de Porsche MOTOR REVISIE & TUNING, WERKPLAATS & ONDERHOUD en OMBOUW & RESTAURATIE.
– MH Automobielen is een geheel onafhankelijk autobedrijf, dat zich al meer dan 25 jaar heeft gespecialiseerd in revisie en onderhoud van het merk Porsche.
– MH” staat voor de 2 letters van de naam van de eigenaar/oprichter van MH Automobielen te Peize, sinds 1994, Michael Hoogstraaten.
Onze website is verdeeld in 8 groepen, te weten:

  1. Werkplaats en onderhoud (inclusief onze rubrieken APK Keuring en Transport en wasplaats)
  2. Motor revisie en Tuning 
  3. Ombouw en Restauratie
  4. Winkelshop van nieuwe Porsche producten (inclusief onze rubriek op marktplaats)
  5. Winkelshop van gebruikte Porsche producten
  6. Winkelshop overige producten (inclusief Doe een bod, Aanbiedingen, Unieke Porsche aanbiedingen, Top 4 verkoop, Top producten en Onderhouds producten)
  7. Overzicht van onze nieuwste Porsche producten (op voorraad)
  8. Berichten en Reviews
  9. Over ons bedrijf (inclusief onze rubrieken Media en Michael Hoogstraaten)

Onze webshop bestaat uit 2 winkels, namelijk een webshop met nieuwe Porsche producten en een webshop met gebruikte Porsche producten. De producten zijn OE (Origineel Porsche) producten of AM (After Market) producten. We hebben alle producten die wij aanbieden op voorraad, tenzij aangegeven wordt dat het product uitverkocht is ! Uitverkochte producten kunnen direct door ons besteld worden of u kunt zich op onze wachtlijst voor het betreffende product aanmelden.
In onze webshop hebben hebben wij inmiddels meer dan 1500 Porsche producten.
Het is mogelijk om op onze webshop een account aan te maken. Het voordeel hiervan is dat u in uw account uw bestellingen kunt bekijken en of volgen. Uiteraard zullen wij zorgvuldig omgaan met uw gegevens.
Wij verwijzen naar onze Algemene Voorwaarden, Privacy, Disclaimer, GDPR en ons retour en teruggave beleid.

Overige informatie:

  • Bekijk onze openingstijden op de website en webshop
  • Onze webshop is 24/7 open
  • Verder attenderen wij u nogmaals op onze Algemene voorwaarden, Privacy, GDPR en Retrour- en teruggave beleid.


Tip: zie onze webshop MH Automobielen: Klik Hier     

Reviews Reviews Routeplanner